Можем да си мислим, че не сме достатъчни умни, за да решим един проблем, или да приемем, че все още не сме го решили? Ние сами избираме. И от този избор зависи напредъкът в живота ни.
Според Каръл Дуек, професор по психология в Stanford University и автор на популярната книга „Mindset: The New Psychology of Success“ („Мисловната нагласа: Новата психология на успеха“), съществуват два типа мисловни нагласи – фиксирана и ориентирана към растеж. В презентация за TED професор Дуек разказва за различни изследвания сред ученици с двата типа начин на мислене и дава примери как промяната в нагласите променя и постиженията в училище. Оказва се, че учениците с фиксирана мисловна нагласа действат предпазливо, страхуват се от грешките и не искат да се учат от тях. Докато учениците с ориентиран към растеж начин на мислене обичат предизвикателствата, вникват дълбоко в материята, техният мозък буквално „гори“ и не се притесняват да грешат. Те се учат от тях и се опитват да ги коригират.
Как можем да накараме децата да повярват, че могат повече? Като признаваме не техния талант и способности, а техните усилия, фокус, стратегии, постоянство и непрекъснато подобрение, съветва Дуек. Или като награждаваме процеса или стремежа към още, а не резултата. Децата трябва да бъдат смели и издръжливи. Те трябва да знаят, че всеки път, когато излязат от комфортната си зона, за да научат нещо нови и трудно, невроните в техния мозък образуват нови, по-силни връзки и с течение на времето стават по-умни. И децата, които са наясно с това, постигат забележителни резултати.
Няма коментари:
Публикуване на коментар