Силата да мислим, че можем повече

Можем да си мислим, че не сме достатъчни умни, за да решим един проблем, или да приемем, че все още не сме го решили?  Ние сами избираме. И от този избор зависи напредъкът в живота ни. 

Според Каръл Дуек, професор по психология в Stanford University и автор на популярната книга „Mindset: The New Psychology of Success“ („Мисловната нагласа: Новата психология на успеха“), съществуват два типа мисловни нагласи – фиксирана и ориентирана към растеж.  В презентация за TED професор Дуек разказва за различни изследвания сред ученици с двата типа начин на мислене и дава примери как промяната в нагласите променя и постиженията в училище.  Оказва се, че учениците с фиксирана мисловна нагласа действат предпазливо, страхуват се от грешките и не искат да се учат от тях. Докато учениците с ориентиран към растеж начин на мислене обичат предизвикателствата, вникват дълбоко в материята, техният мозък буквално „гори“ и не се притесняват да грешат. Те се учат от тях и се опитват да ги коригират.

Как можем да накараме децата да повярват, че могат повече? Като признаваме не техния талант и способности, а техните усилия, фокус, стратегии, постоянство и непрекъснато подобрение, съветва Дуек. Или като награждаваме процеса или стремежа към още, а не резултата. Децата трябва да бъдат смели и издръжливи. Те трябва да знаят, че всеки път, когато излязат от комфортната си зона, за да научат нещо нови и трудно, невроните в техния мозък образуват нови, по-силни връзки и с течение на времето стават по-умни.  И децата, които са наясно с това, постигат забележителни резултати.

Няма коментари:

Публикуване на коментар